Dla przedszkolaków 15 czerwca

Opublikowano: 2020-06-15 12:39

Zadanie 1
Wysłuchajcie uważnie opowiadania "Trampolinek jedzie na wakacje" Urszuli Piotrowskiej.
Przyszło Lato do przedszkola,
bo już na wakacje pora,
puka w okno, puka w drzwi,
Trampolinku, otwórz mi.
– Hej, hop, naprawdę odwiedziło nas Lato – ucieszył się Trampolinek, otwierając drzwi.
Lato weszło do środka. Ach, ach! Zapachniało akacją i lodami jagodowymi.
– Dokąd się wybierasz na wakacje? – zapytało Lato.
– Nad morze! – odpowiedział Trampolinek. – Pojadę pociągiem.
– Czy jesteś już spakowany?
– Jeszcze nie, bo nie wiem, co zabrać. Mam kocyk i piłkę plażową.
Wtedy Lato zaśpiewało:
Trampolinku, przyjacielu,
spakuj czapkę lub kapelusz,
kąpielówek cztery pary
i od słońca okulary.
Trampki, klapki i sandały,
i kalosze też, mój mały.
Jakieś bluzki, swetry, spodnie,
i nieważne, czy są modne.
Możesz wierzyć moim słowom:
kurtkę weź przeciwdeszczową.
Z filtrem krem do opalania –
przecież trzeba się ochraniać.
Zastanówmy się chwileczkę:
zabierz pastę i szczoteczkę,
mydło, grzebyk oraz ręcznik.
I co jeszcze? I nic więcej.
Gdy tak Lato śpiewało, wszystkie rzeczy wyskakiwały z szuflad i szafy i tańczyły w powietrzu jak motyle, a potem ustawiły się w rządku. Zabawki pomagały Trampolinkowi w pakowaniu. A pluszowy Zajączek podał mu mały woreczek.
– To na skarby – szepnął w tajemnicy.
– Jakie skarby? – Trampolinek zrobił wielkie oczy.
– No wiesz, muszelki, kamyki, bursztyny…
Lato pokiwało głową z uśmiechem, bo na wakacjach można znaleźć mnóstwo skarbów. Potem włożyło słomkowy kapelusz i pojechało zawiadamiać innych, że już pora na wakacje. A jak podróżowało? Może balonem, a może pociągiem, a może rowerem, a może samolotem, a może pieszo. Pewnie wszystkim po trochu.

Zadanie 2
Odpowiedzcie na pytania:
− Dokąd wybierał się Trampolinek?
− W jakiej porze roku mamy wakacje? Ile mamy pór roku?
− Jaka pogoda jest latem?
− Co trzeba wziąć na wakacje?
− Jak powinniśmy dbać o swoje bezpieczeństwo w czasie odpoczynku nad wodą lub w górach?

Zadanie 3
Obejrzyjcie filmiki edukacyjne, dzięki którym poznacie zasady bezpiecznego odpoczynku podczas wakacji nad morzem,  w górach oraz w czasie wyprawy rowerowej.
https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA
https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio
https://www.youtube.com/watch?v=gSzVtcWBd_w

Zadanie 4
W załączniku nr 1 znajduje się plansza przedstawiająca 8 zasad bezpiecznych wakacji. Przyjrzyjcie się dokładnie zamieszczonym na niej znakom i postarajcie się odpowiedzieć na pytania: Jak zachowacie bezpieczeństwo nad morzem, w górach, w lesie, na drogach, w domu? O czym musicie pamiętać i czego nie wolno wam robić? Porozmawiajcie na ten temat z rodzicami. Pamiętajcie, by zawsze przestrzegać zasad bezpieczeństwa i stosować się do poleceń dorosłych.

Zadanie 5
W załączniku nr 2 znajduje się plakat przedstawiający różne sposoby spędzania czasu podczas wakacji. Przyjrzyjcie się
dokładnie obrazkom, zwróćcie uwagę na to, gdzie i z kim dzieci spędzają czas wolny i czy stosują się do zasad bezpieczeństwa? Co na to wskazuje?

Zadanie 6

W załączniku nr 3 i 4 znajdują się obrazki przedstawiające właściwe i niewłaściwe zachowania dzieci podczas wakacji. Które zachowania są niebezpieczne i zagrażające zdrowiu i życiu? Wskaż je i o nich opowiedz.

Zadanie 7
Opowieść ruchowa "Wakacje tuż-tuż"- autor: Bożena Forma

CZĘŚĆ PIERWSZA: Nad morzem
Prowadząca(y) zapoznaje dzieci z postacią psa Gutka. Przynosi skrzynię, w której znajduje się maskotka. Zwraca się do dzieci:
− Słyszycie szczekanie? - po czym wyciąga z pudełka maskotkę.
− Gutek wrócił znad morza. Dużo mi opowiadał i prosi, abyście zrobili to, co on robił nad morzem.
Prowadząca(y) przy pomocy maskotki "pieska Gutka" zwraca się do dzieci:
− Jestem piesek Gutek. Bardzo lubię podróżować. Zbliża się czas wakacji. Zapraszam was nad morze. Pakujemy plecaki, zakładamy wygodne buty i wyruszamy - dzieci wstają, naśladują zakładanie plecaka i maszerują za prowadzącą(ym).
− Wsiadamy do pociągu - dzieci zajmują miejsca za prowadzącą(ym), tworzą pociąg i przemieszczają się.
− Jesteśmy nad morzem. Idziemy na plażę - dzieci rozbiegają się w dowolne strony.
− Wsłuchujemy się w szum morza - dzieci nasłuchują raz jednym, raz drugim uchem przykładając do niego dłoń.
− Nadmuchujemy koła do pływania - dzieci naśladują nadmuchiwanie.
− Idziemy się kąpać, skakać przez fale - podskoki obunóż.
− Pływamy - naśladowanie rękami ruchów wykonywanych podczas pływania żabką.
− Jesteśmy bardzo zmęczeni, idziemy spać - dzieci leżą na dywanie.

CZĘŚĆ DRUGA: W górach
Gutek zwraca się do dzieci:
− Pakujemy namiot i plecak, wyruszamy w góry. Lecimy samolotem. - dzieci wyciągają ręce na boki i na palcach biegną za prowadzącą(ym).
− Lądujemy - przechodzą do przysiadu.
− Idziemy górską ścieżką. Słuchamy śpiewu ptaków - prowadząca(y) naśladuje dzięcioła (stuk - puk), kukułkę (ku - ku); dzieci powtarzają.
− Nagle, ojej! Potykamy się o wystający kamień. Boli nas kolano. Musimy je rozmasować - dzieci rozcierają kolana.
− Jesteśmy na szczycie. Jaki piękny widok - rozglądają się.
− Na pamiątkę zrobimy zdjęcie - prowadząca(y) występuje w roli fotografa.

CZĘŚĆ TRZECIA: Nad jeziorem
− Gutek postanowił wyruszyć nad jezioro rowerem.
− Najpierw pływał kajakiem - siad w rozkroku, naśladowanie ruchów wioseł.
− Potem płynął żaglówką. Wiał silny wiatr i wydymał żagle - dzieci dmuchają naśladując wiatr, bez wydymania policzków.
− Łowił ryby - przysiad, naśladowanie trzymania wędki.
− Kąpał się w jeziorze - naśladowanie ruchów obrazujących chlapanie wodą.

Zadanie 8
Przygotujcie białą kartkę z bloku rysunkowego, farby plakatowe, pędzel, kubek z wodą. Wykonajcie pracę plastyczną "Moje wymarzone wakacje". Pamiętajcie o zasadach bezpieczeństwa.

Zadanie 9
Wykonajcie karty pracy związane z latem, wakacjami i bezpiecznym odpoczynkiem.
Karty pracy dla 3-latków: https://akademia.pwn.pl/view/03109d3c-d897-47f7-836e-bb1af11f7d21/38238/NT3_Sloneczne_wakacje_tydzien_39.pdf
Karty pracy dla 4-latków: https://akademia.pwn.pl/view/14428da8-dad5-4e7c-8563-b97fd832a91c/38240/NT4_Bezpieczne_wakacje_tydzien_39.pdf
Karty pracy dla 5-latków: https://akademia.pwn.pl/view/d222edea-881d-4c67-bb1e-7d9bef054ab9/38242/NT5_Uroki_lata_tydzien_39.pdf
Zachęcamy do wykonania dodatkowych kart pracy, dzięki którym poćwiczycie spostrzegawczość, logiczne myślenie, przeliczanie, orientację przestrzenną oraz rozwiniecie sprawność manualną.
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/06/PolaczWPary.pdf
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/06/KodowanieDzieciDoNamiotu.pdf
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/06/ZamalujLiiteryWakacje.pdf
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/06/WAKACYJNE-KARTY-PRACY-zestaw-1.pdf

Zadanie 10
Pokolorujcie dowolne obrazki pobierając je ze strony: https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-lato/

Zadanie 11
Wysłuchajcie piosenki "Lato na Dywanie" i zatańczcie w rytm melodii: https://youtu.be/JY2LxTIkWyQ

Materiały:
Przewodnik metodyczny Nowa Trampolina PWN
Grafika Google
http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.php?f=zab_12_00003_OR&k=k0205&d=zab